Acne littekens

Acne littekens zijn littekens die ontstaan als gevolg van acne.

Acne littekens zijn littekens die ontstaan als gevolg van acne, een huidaandoening die wordt gekenmerkt door ontstoken puistjes en mee-eters. Wanneer acne zich voordoet, kan de huid beschadigd raken door ontstekingen en kunnen er putjes, deuken of verkleuringen in de huid achterblijven nadat de acne is verdwenen. Deze putjes en deuken worden acne littekens genoemd en kunnen zowel fysiek als emotioneel ongemak veroorzaken bij degenen die ze hebben.

We onderscheiden verschillende soorten acnelittekens:

Rolling littekens: Dit zijn grote ingezonken littekens die vaak wijder zijn dan 4 tot 5 mm, deze liggen aan de oppervlakte van de huid;

Boxcar littekens: Dit zijn ronde en ovale ingezonken littekens met een scherpe rand;

Icepick littekens: Deze littekens zijn puntvormig en diep. Het zijn zogenaamde putjes in de huid. Deze zijn vaak 1 tot 2 mm diep;

Restacne: Naast de deukjes in de huid kunnen er ook rood- paarse of juist donkere vlekjes ontstaan na acne, ook wel: restacne. Dit is geen littekenvorming, toch treedt de totstandkoming vaak op na het genezen van een ontsteking. Deze rood-paarse verkleuringen kunnen achterblijven na grote ontstekingen en nog enkele maanden zichtbaar blijven.

Er zijn verschillende behandelingen om acnelittekens te verminderen. Al onze behandelingen zijn gericht op het verminderen van de diepte van de littekens en het egaliseren van de huid.

Voor de diepere acnelittekens kiezen we vaak voor laserbehandelingen, zoals de CO2 laser en Erbium YAG 2940 laser.

Voor milde acnelittekens hebben we behandelingen zonder laser, zoals microneedling, IPL en chemische peelings.

We raden ook de producten van Dermaceutic aan, omdat deze hoge concentraties werkstoffen bevatten die onze behandeling ondersteunen en een beter resultaat geven. Om de huid goed voor te bereiden op een behandeling, adviseren we om de thuisproducten minimaal 2-4 weken voorafgaand aan de behandeling te gebruiken. Na de behandeling geven de producten de juiste ondersteuning tijdens het herstel.

Bij een gratis vrijblijvend consult kijken we samen welke behandeling het beste bij jouw huid past.