Beenvaatjes

Beenvaatjes zijn kleine bloedvaten die dicht onder de huid liggen, meestal op de benen. Ze worden ook wel oppervlakkige veneuze insufficientie genoemd.

Ze zijn vaak te zien als rode of blauwe lijnen of bultjes op de huid. Beenvaatjes ontstaan als de kleppen in de aderen niet goed werken, waardoor het bloed in de aderen zich ophoopt en de bloedvaten uitzetten. Hoewel beenvaatjes meestal geen ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, kunnen ze cosmetisch storend zijn voor sommige mensen en ongemak veroorzaken, zoals zwelling, pijn of een zwaar gevoel in de benen.

De LP Nd: YAG laser wordt gebruikt om beenvaatjes te behandelen. De laser zendt een specifieke golflengte van licht uit die geabsorbeerd wordt door de rode kleurstof in het bloedvat, hemoglobine genoemd. Wanneer het licht geabsorbeerd wordt, wordt het omgezet in warmte. Deze warmte zorgt ervoor dat het bloed in het vat stolt, waardoor het bloedvat uiteindelijk afbreekt en door het lichaam opgeruimd wordt.

Het grote voordeel van de LP Nd: YAG laser is dat deze golflengte van licht specifiek gericht is op de rode kleurstof in het bloedvat, waardoor het omliggende weefsel niet wordt beschadigd. Bovendien is deze laser geschikt voor alle huidtypen en kan het veilig worden gebruikt om verschillende soorten beenvaatjes te behandelen, van kleine tot grotere spataderen.