Couperose

Couperose is een huidaandoening waarbij de kleine bloedvaatjes in het gezicht verwijden en zichtbaar worden als rode, paarse of blauwe lijntjes of vlekken.

Couperose is een huidaandoening waarbij de kleine bloedvaatjes in het gezicht, met name op de wangen en de neus, verwijden en zichtbaar worden als rode, paarse of blauwe lijntjes of vlekken. Het wordt vaak gezien als een vorm van roodheid in het gezicht.

Couperose komt vaker voor bij mensen met een lichte huid, en kan worden veroorzaakt door factoren zoals blootstelling aan de zon, alcoholgebruik, stress, temperatuurwisselingen en genetische aanleg.

Hoewel couperose niet schadelijk is, kan het voor sommige mensen cosmetisch storend zijn en kan het soms gepaard gaan met een branderig of jeukend gevoel op de huid. Gelukkig zijn er verschillende behandelingen beschikbaar om couperose te verminderen of te verwijderen, zoals IPL (Intense Pulsed Light) en Vaatlaser behandelingen.

De Harmony XL laser die wij gebruiken geeft een IPL-lichtimpuls van 540 nanometer (nm) met een zeer hoge energie-intensiteit aan de huid af. Deze energie wordt opgenomen door de oppervlakkige vaatjes en laat de rest van de huid met rust. Door de warmte worden de oppervlakkige vaatjes gestold waardoor het lichaam deze kan opruimen. De IPL-methode wordt gebruikt bij oppervlakkige rode vaatjes.

Bij diepere of grotere vaatjes zal de huidtherapeut de behandeling afwisselen met de Nd:YAG laser van 1064 nm. De behandeling kan enigszins pijnlijk zijn, maar wordt door de meeste mensen goed verdragen. Je ervaart een intense warmte en het gevoel alsof een elastiekje tegen de huid aan schiet.