Fibromen en steelwratjes

Fibromen zijn goedaardige gezwellen van zacht bindweefsel die vaak voorkomen op de huid. Ze worden ook wel huidfibromen, steelwratjes of skin tags genoemd.

Fibromen zijn meestal klein, ongeveer 2-5 millimeter in diameter, maar kunnen soms groter zijn. Ze zijn vaak rond of ovaal van vorm en hebben dezelfde kleur als de huid of zijn iets donkerder.

Fibromen zijn meestal onschadelijk en veroorzaken geen pijn, hoewel ze soms kunnen jeuken of irriteren als ze langs kleding of sieraden schuren.

Fibromen komen vaak voor bij mensen boven de 50 jaar, maar kunnen ook voorkomen bij jongere mensen. De exacte oorzaak van fibromen is niet bekend, maar ze kunnen ontstaan door wrijving, irritatie of hormonale veranderingen. Fibromen kunnen worden verwijderd als ze cosmetisch storend zijn of als ze irriteren. Dit kan worden gedaan door middel van chirurgie, elektrocoagulatie, cryotherapie of lasertherapie.

Bij fibromen zijn de methoden met de coagulatienaald of plasmapen aan te bevelen. Met coagulatie worden huidoneffenheden door middel van hitte weggebrand en komt er direct een gecoaguleerd korstjes op de plaats van behandelen.

Bij deze methoden komt er een korstje op de huid dat vanzelf geneest; het is belangrijk daar dan ook van af te blijven om het plekje zo mooi mogelijk te laten genezen. Alle methoden kunnen gevoelig zijn, maar worden door de meeste mensen zonder verdoving goed verdragen.