Op Feedback Company ontvangt onze kliniek een 8.8 uit 401 reviews

Jeugdpuistjes

Jeugdpuistjes zijn een vorm van acne. Acne is een van de meest voorkomende huidziekten. In onderstaande video geeft Huidkliniek De Vliet in Leiden informatie over de problemen die je van acne kunt ondervinden, de verschillende varianten van acne, de mogelijke oorzaken en behandelmogelijkheden.

Acne vulgaris of jeugdpuistjes komt het meest voor op schouders, armen, nek en gezicht en berust op een overmatige productie van talg, waardoor mee-eters ontstaan. In deze verstopte en uitgezette talgkliertjes bevindt zich de bacterie Propionibacterium acnes, die prikkelende stoffen produceert en ontstekingsverschijnselen oproept. Rode knobbeltjes verschijnen, die na infectie ook puisten en abcessen op gezicht en vooral op de rug kunnen vormen. Acne begint ongeveer bij het intreden van de puberteit. Mannen hebben, als ze acne hebben, dit vaak veel heftiger dan vrouwen. De overmatige talgproductie wordt namelijk gestimuleerd door de mannelijke hormonen (androgenen).

Sommige mensen hebben met name last van mee-eters. Deze komen voornamelijk voor op de neus, jukbeenderen, schouders, rug of decolleté. Lees hier onze blog over mee-eters.

Acne behandeling voor en na foto, vette huid na behandeling, actieve acne resultaat, jeugdpuistjes resultaat behandeling
Voor-en-na foto jeugdpuistjes behandeling (klik op foto voor vergroting).

Jeugdpuistjes in de puberteit

Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last krijgen van puistjes, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen. Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Dat geldt niet voor iedereen: sommige mensen hebben tot na hun dertigste nog last van ‘jeugdpuistjes’. Mensen die erg aan acne hebben geleden, dragen daar overigens wel vaak levenslang de littekens van mee, in de vorm van putjes en huid-onregelmatigheden.